Kopij ringblad Jutrijp-Hommerts april 2022

Zondag 8 mei

9.30 uur          mw. E. Stellingwerf-Vinke – Woudsend

Collecte          Diaconie – noodhulp Nigeria

Er zijn de komende week veel vieringen in de Stille Week voor Pasen.

Om de Stille Week te beginnen is er een kruisprocessie door alle dorpen van de Ring, u leest hier meer over op de achterkant van dit ringblad. Wij hopen zo op een waardevolle manier het begin van deze week met elkaar te vieren op weg naar Pasen. De Pitstop is op Palmzondag 10 april en daarin zal worden teruggekeken op deze processie. Donderdagavond vieren we met elkaar het Heilig Avondmaal in een kring, Goede Vrijdag is een sobere dienst en doven we de paaskaars en verlaten we de kerk in stilte. Zaterdagavond wordt de nieuwe kaars binnengedragen als symbool dat het Licht niet voor altijd gedoofd wordt, maar weer ontstoken wordt … Licht dat ons aanstoot in de morgen! Op Eerste Paasdag kan het korps gelukkig weer zijn  medewerking verlenen om ons zingen te begeleiden. Zondag 1 mei is er weer een Pitstop.

Vanuit de kerkenraad

We maken ons nog steeds veel zorgen over de oorlog in Oekraïne, daarom ook is er gelegenheid om woensdagmiddag 13 april bij elkaar te komen in de kerk van 5 uur tot half zes om met elkaar te bidden voor vrede. De oorlog komt steeds dichter bij, ook nu er steeds meer vluchtelingen naar ons land toekomen. Laten we met elkaar helpen waar we kunnen.

Er is een bericht van Rob – hij heeft een beroep aangenomen als predikant van de gemeente Berlicum, hij vertelt u er meer over. Vanaf deze plaats in ieder geval onze felicitatie. Wij wensen hem en zijn vrouw Nienke een hele mooie en goede tijd toe. Ook de beroepingscommissie heeft ‘voorzichtig’ goede berichten!

De restauratie van het orgel is weer klaar en het klinkt weer in volle glorie. Omdat de steigers toch in de kerk stonden zijn ook de ramen aan de binnenkant schoongemaakt en ziet het er allemaal weer kreas út. Bedankt allemaal!

Diaconie

Op Witte Donderdag hopen we het avondmaal weer in een (grote) kring te gaan vieren. We blijven nog voorzichtig door het gebruik van de kleine bekertjes, maar verder is het weer als vanouds.

De collecte op 1e paasdag is voor een jongerencentrum van Youth For Christ in een achterstandswijk in Libanon. De problemen daar zijn immens en uw bijdrage kan helpen om de jongeren weer een kans te geven.

Ook voor de nood in Oekraïne kunt u nog altijd geven. Tot de Pasen zijn we woensdagmiddag van 17.00 – 17.30 open en staat er een collecteschaal.

Mochten er vluchtelingen in ons dorp komen, dan staan we als diaconie ook klaar om te helpen. In welke vorm kunnen we pas bepalen als dit zich voor gaat doen en we overleg gehad hebben.

Allereerst een nieuwtje van mijn kant. De protestantse gemeente Berltsum heeft besloten om een beroep uit te brengen op mij als predikant. Nienke en ik hebben besloten dat beroep te aanvaarden, en zullen dus ergens in de komende maanden die kant op verhuizen. Nogal een avontuur! Dat betekent dus ook dat er een eind komt aan mijn tijd in Jutrijp-Hommerts, al is nog niet bekend wanneer we precies zullen verhuizen. Ik ben waarschijnlijk nog tot de zomervakantie als jeugdwerker actief, en mogelijk nog inclusief de vakantie. Het is nog veel te vroeg om afscheid te nemen en terug te blikken enzo, maar nu weet u in elk geval dat dat eraan zit te komen.

Dan wat het jeugdwerk betreft: ik wil graag met de ouders van Flits-jongeren een avondje samenkomen om eens van gedachten te wisselen over het jeugdwerk. Wat vinden jullie van Flits, wat horen jullie van jullie kinderen, en wat kan er anders/beter? Via de appgroepen zal ik daarvoor een datum prikken.

Woensdag 13 april zal er ’s ochtends in onze kerk een schoolgezinsdienst gehouden worden. We vermoeden dat we met de kinderen en hun ouders de kerk wel vol hebben, dus kunnen we helaas geen open uitnodiging de deur uit doen. Misschien kunt u als opa of oma nog net een plekje bemachtigen!

Over de stille rondgang van het kruis is elders in dit ringblad veel te lezen. Het kruis zal in Jutrijp aankomen om 11:30 bij Riperwei 10-12, en we hopen dan na ongeveer 3 kwartier te eindigen bij Nauta auto’s. Met Jan Jelte Nauta is besproken dat mensen van daar met auto’s teruggebracht kunnen worden naar het startpunt als de wandeling terug wat te lang is. We hopen dat het een mooie wandeling wordt, waarbij we stilgezet worden bij dat bijzondere kruis van Christus.

Van de beroepingscommissie

De afgelopen maand heeft de beroepingscommissie met twee geschikte kandidaten inspirerende gesprekken kunnen voeren.

Op 5 april a.s. gaat de commissie om tafel om deze gesprekken te evalueren.

Daarna moet er een keuze gemaakt worden met welke kandidaat er verder gesproken gaat worden.

Voor ons als commissie een (in)spannende maar boeiende periode.

Een hartelijke groet namens de beroepingscommissie

Annet Spronk

Tot slot

De 40-dagen-kalender die wij dit jaar gebruiken heeft als thema: Alles komt goed?! We leven in onzekere tijden, er is oorlog en geweld om ons heen, verdriet en rouw. Wat is het moeilijk om dan staande te blijven en te geloven dat alles goed komt. Uit die kalender wil ik afsluiten met dit gedicht van Huub Oosterhuis: Houd elkander vast!

Houd elkander vast, blus de geest niet uit, maak elkaar niet klein.

Die ons maakte uit niets laat niet varen het werk van Zijn Handen.

Van Hem is de toekomst, kome wat komt, licht dat niet dooft, liefde die blijft.

Houd elkander vast, blus de geest niet uit, maak elkaar niet klein.

Hoor een stem: “ik maak alle dingen nieuw, ik zal de tranen uit je ogen wissen en de dood zal niet meer zijn.”

Van Hem is de toekomst, kome wat komt, licht dat niet dooft, liefde die blijft.

Wij wensen u gezegend Paasfeest.

Een hartelijke groet namens de kerkenraad – Sybren Salverda en Els van Os.

• zondag 5 mei - 10.30 uur

voorganger      ds. L. Westra